سفارش تبلیغ
صبا ویژن
noavarsabz.ir
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

93/1/26
7:51 ع

 

آلوئه ورا یا صبرزرد : 

آلوئه ورا (Aloe Vera) که با نام‌های صبـر زرد، صبـر تلخ، شاخ بـزی، لاله بیابان، گیاه جاودانگی و گیاه ملکه وگیاه قرن بسیتم هم شناخته می‌شود از گیاهان دارویی ارزشمند دنیاست. که شناخت آن به هزاران سال پیش بر می گردد. ارزش این گیاه چنان بود که در مصر باستان آلوئه ورا را گیاه جاودانگی می نامیدند.

Aloe vera

گیاه آلوئه ورا، که به علت رویش در مناطق بیابانی به لاله بیابان نیزمشهور است بومی آفریقای شمالی است که ازدیربازدر مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری بسیاری از کشور ها به عنوان گیاه زینتی و هم گیاه درمانی به طور وسیع کشت گردیده است.

گیاه صبرزرد مشهور به آلوئه ورا به خانوادهLiliaceae  تعلق دارد.این گیاه بیش از240 گونه داردکه فقط 4 گونه آن دارای خاصیت داروئی بوده که مهمترین گونه های آن  Veraو   Barbadensis  است. آلوئه وراگیاهی دائمی،همیشه سبزبابرگ های گوشتی،نیزه ای شکل،باحاشیه خارداروفاقد دمبرگ هستنداین گیاه دارای گل آذین خوشه ای کشیده باگل های متراکم دررنگ های زردوقرمزظاهرمی شوند. تکثیر صبر زرد از طریق بذرو پاجوش‌های آن می‌باشد. اخیرا از طریق روش‌های کشت بافت بصورت تجاری نیز تکثیر می‌شود.

گیاه دارویی صبر زرد بومی مناطق گرم و خشک است وبا اقلیم جنوبی کشور ایران سازگار است و به خوبی در استان‌های جنوبی که دارای منابع آبی کمی هستند قابل پرورش است ولی در نقاط مختلف ایران درگلخانه نیزکشت می‌شود. آلوئه ورابرای رشدبهینه به نورکافی نیازداردوهوای گرم وکمی سایه رامی پسندداین گیاه مقاوم به شرایط کم آبی است وجود دائم آب درپای بوته موجب پوسیدگی آن می گردد.بهترین خاک برای کشت آلوئه وراخاک های سبک بازهکش مناسب وبابافت شنی ولومی است. برای کشت آلوئه ورا از پاجوش استفاده می شود.برای کشت درمحیط بازبافواصل کشت 40-50 سانتی مترروی خطوط و80-120سانتی متربین ردیف ها نیازبه 20-25 هزاربوته درمی باشد.بخش داروئی صبرزرددربرگ های آن است. برگ بوته‌های گیاه دارویی صبر زرد معمولا بعد از گذشت دو سال از زمان کاشت و هنگامی که بوته‌ها به اندازه کافی رشد کردند برداشت می‌شود.هر سه ماه یک بار می توان از هر بوته 3 تا 4 برگ کناری برداشت و برای استخراج محصول در کارخانه مورد استفاده قرار داد.

Aloe vera

بیشتر خاصیت آلوئه ورا در برگ است ژل حاصل از برگهای این گیاه یک ماده ژل مانند روشن است که در حدود 96 درصد ساختمان ژل از آب تشکیل شده است. و مابقى حاوی چربى هاى ضرورى آمینواسیدها، ویتامین ها (A،C،B1،B2،B6،B12،C،E) ، مواد معدنی (کلسیم ، سدیم ، آهن ، پتاسیم ، کروم ، منگنز ، مس و روی )، آنزیم ها وآلوئین (ملینی بسیار قوی) نیز در آلوئه ورا موجود هستند،. ژل آلوئه ورا حاوی گلیکوپروتئین است که از تورم و درد جلوگیری و روند بهبود را تسریع می کند و همچنین حاوی پلی ساکارید است که رشد و ترمیم پوست را تحریک می کندو قادر به ترمیم وکاهش التهاب و دارای ویژگی آنتی باکتریال و ضد میکروب است.

درحال حاضراز ژل این گیاه دارویی در صنایع مختلف غذایی شامل انواع نوشابه‌ها، کمپوت، دوغ و غیره و همچنین در صنایع آرایشی و بهداشتی شامل انواع کرم‌ها، لوسیون‌ها، شامپوها، صابون‌ها، شوینده‌ها و در صنایع دارویی بدلیل دارابودن خواص مهم ضدالتهاب،ضدقارچ،ضدمیکروب وترمیم کننده ونشاط بخش در کپسول ها،شربت ها، قرص‌های جوشان و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. مواد آرایشی، بهداشتی، غذایی و نوشابه ها بزرگترین بازار بین المللی مصرف آلوئه به شمار می روند.

 

 


مشخصات مدیر وبلاگ
 
محمود پورمحمود[40]
 

به وبلاگ کشاورزی نوآورسبزخوش آمدیدهدف نوآورسبزترویج دانش ونوآوری های کشاورزی درجهت بهبودوتوسعه بخش کشاورزی وخدمت به جامعه کشاورزی است.لطفاماراازنظرات وانتقادات خودمطلع سازید. باتشکر محمودپورمحمود M.pourmahmoud313@yahoo.com


لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
صفحه‌های دیگر
دوستان
 

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ