سفارش تبلیغ
صبا ویژن
noavarsabz.ir
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

93/11/5
6:46 ع

کشت فراسرزمینی :

ایران یکی از کشورهای واقع در کمربند خشک کره زمین با متوسط بارش 250 میلیمتر است که تقریبا یک سوم میانگین جهانی می باشد و ازگذشته بامشکل کم آبی مواجه بوده است. اما تغییرات اقلیمی وخشکسالی های پی درپی درسال های اخیردرایران واستفاده نادرست ازمنابع آبی باعث شده تا چند سال دیگر، شاهد بی آبی بیشتری باشیم. بحران شدیدآبی درکشورفعالیت کشاورزی رابا مشکل وحتی دربعضی مناطق غیرممکن کرده است.بنابراین ضرورت دارداقدامات اساسی جهت مواجه بابحران کم آبی صورت گیرد.

امروزه تولید مواد غذایی از اولویتهای مهم استراتژیک و سرمایه گذاری به شمار می آید .رشد فزاینده جمعیت و نیاز به محصولات کشاورزی و دامی و محدودیت منابع آب و خاک به عنوان بستر اصلی تولیدات کشاورزی مساله کم آبی رابطوربسیار جدی فرا روی کشور قرارداده است.به همین دلیل کشاورزی در کشورهایی که وضعیت آب و هوایی بهتری دارند، راه حل خوبی به نظر می رسد.کشورهایی مثل کشورهای قاره افریقا که شرایط جوی و آب و هوایی بهتری دارندبا کشت فرازمینی می تواند مشکلات بی آبی کشورهای دنیا از جمله ایران را حل کند. ایران اولین کشوری نیست که می خواهد کشت فراسرزمینی را تجربه کند. پیش از این ژاپن به علت کمبود زمین، نسبت به خرید یا اجاره زمین در کشورهای مستعد اقدام کرده و محصولات مورد نیاز خود را در آن کشورها تولید می‌کند.

منظور از کشت فراسرزمینی این است که در کشورهای خارجی به کشت محصولات مختلف کشاورزی پرداخت و محصول آن را برای مصرف داخل استفاده کرد.لازمه سازوکار کشت فراسرزمینی، عقد قرارداد هایی بین دوکشوراست که هر دو کشور از سود تجاری مناسب برخوردار شوند.

کشت فراسرزمینی می تواند موجب رونق تولید محصولات کشاورزی و ایجاد امنیت غذایی برای یک کشور شود لذا بسیاری از کشورها به اهمیت این مسئله پی برده و با توجه به محدودیت منابع آب و زمین اقدام به اجاره زمین‌هایی دردیگر کشورها و استفاده از منابع آنها برای تولید کشاورزی می‌کنند. درواقع درکشت فراسرزمینی به کشاورزان اجازه داده می شود برای تامین محصول مورد نیاز کشورخود در اراضی کشورهای خارجی به کشت وزرع محصولات موردنیاز بپردازند. 

 تصمیم گیران کشور توجه داشته باشند که برنامه ریزی وسیاست گذاری برای کشت فراسرزمینی نبایدبه یک یا دو کشور محدود شود، بلکه باید کشت فراسرزمینی در کشورهای مختلف صورت گیرد تا در مقابل تحولات سیاسی جهان در تأمین غذای مورد نیازجامعه ایمن ماند ومانع ازوابستگی به تولیدات یک کشورشد.همچنین کشت فراسرزمینی نباید مانع ازتوجه به کشاورزی کشورشود بلکه باتوجه به پتانسیل بالای کشاورزی کشورباید با برنامه ریزی علمی وجامع برای رونق وتوسعه کشاورزی اقدام کردوبا گسترش کشت گلخانه ای وحمایت ازتوسعه روش های نوین آبیاری ازجمله آبیاری تحت فشاروقطره ای راندمان بهره وری آب رابالابرد وبامدیریت مصرف بهینه آب درمزارع وباغات ،ذخیره سازی سفره های زیرزمینی به شکل مطلوبی صورت گیرد.

برای انتخاب محصول درکشت فراسرزمینی توجه به وضعیت تولید داخل آن محصول و نیاز آبی آن و وضعیت کشورهای صادرکننده محصول موردنظر به ایران، ضروریست. درحال حاضرباید کشت محصولاتی مانند برنج، ذرت و ... که نیاز به آب بیشتری دارند جزو اولویت‌ها باشد زیرا کشت اغلب این محصولات در داخل کشور به دلیل محدودیت منابع آب با مشکل مواجه است.

 


مشخصات مدیر وبلاگ
 
محمود پورمحمود[40]
 

به وبلاگ کشاورزی نوآورسبزخوش آمدیدهدف نوآورسبزترویج دانش ونوآوری های کشاورزی درجهت بهبودوتوسعه بخش کشاورزی وخدمت به جامعه کشاورزی است.لطفاماراازنظرات وانتقادات خودمطلع سازید. باتشکر محمودپورمحمود M.pourmahmoud313@yahoo.com


لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
صفحه‌های دیگر
دوستان
 

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ